دوشنبه 10 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ روستای ییلاقی پلور کجاست؟ | عکس + دیدنی های آن (1402)

⚡ روستای ییلاقی پلور کجاست؟ | عکس + دیدنی های آن (1402)

⚡ روستای ییلاقی پلور کجاست؟ | عکس + دیدنی های آن (1402)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
26 اردیبهشت 1399

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ روستای ییلاقی پلور کجاست؟ | عکس + دیدنی های آن (1402) جهت اجاره و رزرو



  • ​همه چیز درباره روستای پلور :

روستای پلور در استان مازندران، از روستاهای ییلاقی اطراف تهران است. این روستا از مقاصد محبوب گردشگران پایتخت، برای گذران تعطیلات پایان هفته به‌شمار می‌رود. روستای پلور در مسیر جاده هراز واقع شده است و به علت آب و هوای مطبوع آن در فصل‌های گرم سال محبوبیت چشمگیری دارد. دشت‌های زیبا و پر از گل روستا، بر زیبایی طبیعت رویایی منطقه می‌افزایند. 

روستای پلور

  • روستای پلور کجاست؟

آدرس : مازندران، آمل، بخش لاریجان، دهستان بالا لاریجان، روستای پلور

روستای پلور در دامنه کوه دماوند واقع شده است و از لحاظ جغرافیایی در شهرستان آمل قرار دارد. ارتفاع این روستای زیبا از سطح دریا، بیش از ۳۰۰۰ متر است. روستای پلور با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، چشم‌انداز زیبایی از قله دماوند و دیگر ارتفاعات منطقه را به نمایش می‌گذارد.

روستای پلور

  • مسیر دسترسی به روستای پلور :

روستای پلور به پایتخت نزدیک است و از جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود. مسیر این روستای ییلاقی از جاده هراز می‌گذرد. فاصله این روستا از تهران حدود ۱۰۰ کیلومتر و از آمل نیز به همین اندازه است. 
اگر از پایتخت به روستای پلور سفر می‌کنید از شرق تهران به جاده هراز بروید؛ سپس در جاده هراز از بومهن، رودهن، آبعلی و مشا بگذرید تا به امام‌زاده سید هاشم برسید.  مسافت امام‌زاده هاشم تا روستای پلور، حدود ۱۲ کیلومتر است. سفر با خودروی شخصی از تهران تا روستای پلور حدود دو ساعت زمان‌ می‌برد.

مسیر دسترسی از تهران به روستای پلور

  • درباره روستای پلور :

روستای پلور آب و هوای مطبوع و طبیعت ییلاقی زیبایی دارد. طبیعت سرسبز روستا، آن را به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. مردم این روستا به گویش مازندرانی صحبت می‌کنند و شغل مردم روستا دامپروری، کشاورزی و پرورش زنبورعسل است. 
در سفر به روستای پلور و هم‌زبانی با مردم این روستا، روایت‌های جالبی از روستا نصیبتان می‌شود. روایت‌های کهن بسیاری درباره گنج‌ها و دفینه‌های پنهان در این روستا به گوش می‌خورد. بیشتر این اعتقادات به علت کشف سفالینه، وجود هجاری‌های ماهی روی، روی دیوار قلعه دختر و آبگینه‌های قدیمی یافت شده در روستا است. 

طبیعت زیبای روستای پلور

تلاش برای دست‌یابی به دفینه‌ها و گنج‌های روستای پلور از گذشته تا به امروز روایت‌های مختلفی دارد. این روایت‌ها به صورت شفاهی به نسل‌های بعد منتقل شده و برای گردشگران بسیار جذاب است. 
داستان‌های مربوط به وجود گنج در روستا چندان هم تخیلی نیستند؛ زیرا آبگینه‌ها و سفال‌های زیادی از دوره‌های تاریخی ایران در عهد باستان از این منطقه به دست آمده است. 

دشت لار

وجود ویرانه‌های یک بنای تاریخی در کوه سنگی پلور نشان از قدمت زیاد روستا دارد. اهالی روستای پلور براین باورند که در گذشته‌های دور و درون قلعه، دخترانی در خدمت پادشاه بودند که ایزدبانو آناهیتا، ایزد آب، را می‌پرستیدند. این بنای تاریخی که به قلعه دختر شهرت دارد مربوط به دوره ساسانیان است و به قلعه دختر فیروزآباد در فارس، شباهت زیادی دارد.

زمستان روستای پلور

  • آب و هوای پلور :

پلور روستایی ییلاقی است و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. آب و هوای این روستا به علت ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا، ییلاقی است. وجود قله‌های برفگیری چون دماوند، پروانه و بزمچال نیز بر زیبایی‌های این روستا می‌افزایند.
روستای پلور برای گشت و گذار در ۶ ماهه اول سال، بسیار مطلوب است. بیشتر گردشگران در این فصل‌ها برای تماشای زیبایی‌های روستا به آن سفر می‌کنند. 

طبیعت روستای پلور

  • بهترین زمان سفر به روستای پلور :

آب شدن برف‌های زمستانی روستای پلور در اوایل فروردین‌ماه، بر زیبایی طبیعت منطقه می‌افزاید. آب و هوای مطلوب روستا، آبشارهای پرآب، شکوفه‌های دیدنی و تماشایی آن در این فصل، توصیف‌ناشدنی هستند. 
درختان روستا در اردیبهشت شکوفه می‌دهند و شکوفه‌های آنها تا خرداد به زیبایی روستا می‌افزایند. خرداد تا آغاز تیر، فصل شکوفه دادن گل‌های شقایق در اطراف روستا است. بنابراین فصل بهار را می‌توان بهترین زمان بازدید از روستای پلور دانست. 

زمستان روستای پلور

روستای پلور در دیگر فصل‌های سال نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. روستای پلور در فصل تابستان هم زیباست؛ باوجود این که هوا کمی‌ گرم‌تر از فصل بهار است؛ اما گردشگران بسیاری در این فصل به روستای پلور سفر می‌کنند؛ زیرا در این فصل هم هنوز هوا مطبوع است. زیبایی‌های رنگارنگ طبیعت در فصل پاییز، زمستان‌های پر از برف و تماشایی از زیبایی‌های طبیعت روستای پلور در فصل‌های دیگر است. 

نمای زیبا از روستای پلور

  • دیدنی‌های روستای پلور :

روستای پلور با طبیعت زیبا و سرسبز خود، دیدنی‌های بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. برف‌های ارتفاعات این روستا در اوایل بهار آب می‌شوند و تصویری زیبا از طبیعت روستا را در برابر دیدگان گردشگران نمایش می‌دهند. چشمه‌های زلال روستا، آبشارهای اطراف آن، آب معدنی روستا، قلعه‌های تاریخی و دیگر جلوه‌های دیدنی طبیعت این روستای زیبا، از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی آن محسوب می‌شوند. 

دشت شقایق روستای پلور

 آبشار شاهاندشت :

آبشار شاهاندشت از آبشارهای بلند مازندران و یکی از دیدنی‌های طبیعی جذاب آن در نزدیکی پلور است. این آبشار پرآب و زیبا در ارتفاعات مشرف به روستای شاهان‌دشت است و از هشت آبشار تشکیل می‌شود. ارتفاع آبشار اول ۱۵ متر و ارتفاع آبشار دوم آن تقریبا ۳۰ متر است.  
آبشار‌های دیگر شاهاندشت در پله‌هایی پی در پی جاری هستند و ارتفاع هریک از آنها متفاوت است. آبشارهای سوم، چهارم، پنجم و ششم کم ارتفاع هستند؛ اما آبشارهای هفتم و هشتم ارتفاع بلندتری دارند.

آبشار شاهاندشت

آبشار زیبای شاهان‌دشت از زیباترین آبشارهای منطقه است. برای دسترسی به این آبشار زیبا و لذت تماشای آن، به‌ویژه در فصل تابستان، نیازمند پیاده‌روی کوتاهی در انتهای روستا هستیم. 
پیمودن مسیر آبشار در سایه درختان سرسبز به همراه موسیقی خوش‌طنین آب، خاطره‌ای زیبا برای گردشگران رقم می‌زند. آبشار شاهان‌دشت در فصل بهار و ماه اردیبهشت، به‌علت زیبایی منطقه، بیشترین تعداد گردشگر را به خود اختصاص می‌دهد.

آبشار شاهاندشت

دریاچه ساهون :

دریاچه ساهون یکی دیگر از دیدنی‌های روستای پلور است که ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۳۰۰۰ متر بالاتر است. این دریاچه در قلب رشته کوه‌های البرز و در مشرق روستای نوا قرار دارد. 
دریاچه ساهون در گذشته بسیار وسیع بود؛ اما به علت تغییراتی که در اقلیم منطقه ایجاد شد، به مرور زمان از وسعت آن کاسته شد. مرغزارهای طبیعی وسیع و تماشایی اطراف دریاچه ساهون، از دیگر زیبایی‌های دلنشین منطقه محسوب می‌شوند. 

دریاچه ساهون

 دشت آزو :

دشت آزو با ۳۵ هکتار مساحت، از گل‌های وحشی و سبزه‌زار‌های زیبا پوشیده شده است. این دشت در دامنه کوه پاشوره و در ارتفاعات البرز واقع شده است. ارتفاع دشت حدود ۶۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. برای دسترسی به این دشت زیبا باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. 

دشت آزو

چشم‌انداز قله زیبای دماوند و آسمان آبی فراز آن، یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعی را در برابر چشمان گردشگران نمایش می‌دهد. چیدن گیاهان دارویی در این دشت زیبا، استراحت در سایه درختان کهنسال روستا و تماشای آسمان زیبای شب و ستارگان آن از زیباترین صحنه‌هایی است که در مقابل چشمان گردشگران ظاهر می‌شود. 

دشت آزو

 آبشار یخی :

آبشار یخی در نزدیکی روستای نوا یکی از زیباترین دیدنی‌هایی است که با سفر به روستای پلور مشاهده خواهید کرد. این آبشار در منطقه‌ای یخ‌زده قرار دارد و مرتفع‌ترین آبشار خاورمیانه است. 
ارتفاع آبشار یخی حدود ۱۲ متر است. این آبشار به‌جز زمان‌های کوتاه تابستان، در دیگر مواقع سال یخ‌زده است. دمای هوا در فصل‌های گرم سال به علت تابش آفتاب، حدود ظهر گرم می‌شود و کمی از یخ آبشار را آب می‌کند. بعد از چند ساعت در حوالی عصر دوباره آب آبشار یخ می‌زند و منجمد می‌شود.
آبشار یخی ۱۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است؛ این روستا در دل یخچال‌های جنوب دماوند قرار دارد و اغلب مقصد کوهنوردان محسوب می‌شود. صعود به این آبشار آسان نیست و نیاز به راهنما و تجهیزات کوهنوردی دارد. اگر قصد بازدید از آبشار را دارید، حتما اطلاعات و تجربه کافی در این زمینه کسب کنید. 

آبشار یخی

 روستای نوا :

روستای نوا یکی از دیدنی‌های نزدیک به روستای پلور است. نام روستا به معنی «نه به باد» است. علت نام‌گذاری روستا این است که به نسبت دیگر جاهای آن، بادگیر نیست و بادهای شدید در آن نمی‌وزند. روستای نوا طبیعت رویایی و سرسبزی دارد. آبشار یخی، دشت آزو و دریاچه ساهون از دیدنی‌های این روستا هستند.

روستای نوا

دشت لار :

دشت لار، معروف و مشهور به پارک ملی، از دیدنی‌های روستای پلور است. این دشت زیبا از مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود و شکار در آن را ممنوع اعلام کرده‌اند. در این منطقه حیواناتی چون خرس، روباه، گرگ، پلنگ، آهو، موش صحرایی، لاک‌پشت، عقاب، خفاش، کبک و ... زندگی می‌کنند. 
پوشش گیاهی دشت لار از گون، آویشن، بارهنگ، چای کوهی، زنبق وحشی، شقایق کوهی و ... از نمونه‌هایی هستند که در این منطقه حفاظت شده دیده می‌شوند. 

دشت لار

 آبشار قلعه دختر :

آبشار قلعه دختر از زیباترین آبشارهای شمال کشور است و در مسیر روستای پلور قرار دارد. در کنار این آبشار، قلعه‌ معروف به قلعه دختر، در کنار این آبشار قرار دارد که تنها ویرانه‌های آن به‌جای مانده است. آبشار چشم‌انداز زیبایی دارد و طبیعت رویایی آن، هر گردشگری را جذب منطقه می‌کند. هنگام سفر به روستای پلور از آب گوارای آبشار بنوشید و لذت ببرید. 

آبشار قلعه دختر

رینه :

رینه یا ورنه از شهرهای لاریجان، شهری ییلاقی است که آن را محل تولد فریدون می‌دانند. این مکان به روستای دماوند بسیار نزدیک است و یکی از مهم‌ترین ارتفاعات کوه‌نوردی محسوب می‌شود. آبگرم رینه از مهم‌ترین چشمه‌های این شهر است که از کوه‌های دماوند سرچشمه می‌گیرد. خاصیت درمانی این آب گرم، گردشگران بسیاری را برای رفع دردهای جسمانی، جذب این شهر می‌کند. 

رینه

 قلعه ملک بهمن :

قلعه ملک بهمن در بالای آبشار شاهان‌دشت واقع شده است. این قلعه در دوره صفویه با دستور شاه عباس اول تصرف شد. قلعه ملک بهمن را که به حاکمان پادوسبانیان (حاکمان رویان، کجور و نور) تعلق داشت، از سنگ و ساروج ساخته بودند.  
بنای این قلعه زیبا روی صخره‌ای با ۲۲۰ متر ارتفاع ساخته شد. این بنا مطبق، اتاق‌ها و ساختمان‌های بسیار داشت. فضای داخل قلعه در اثر فرسایش و جستجوی گنج تخریب شده و از بین رفته است.

قلعه ملک بهمن

قلعه راه ورودی ندارد و در گذشته نیز از مسیر زیرزمین وارد آن می‌شدند. امروزه کوهنوردانی که بازدید قلعه می‌روند، از دیوار جنوب آن وارد بنای قلعه می‌شوند.
در حال حاضر از این قلعه زیبا تنها چند اتاق، راه وردی، چندین پله و برج باقی مانده است. آتشکده‌ای نیز در نزدیکی قلعه قرار داشت که امروز از بین رفته است.

قلعه ملک بهمن

دماوند :

دماوند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی است که دسترسی به آن از روستای پلور نیز امکان‌پذیر است. در مجتمع کوهستانی پلور، دیوارهایی برای صخره‌نوردی ساخته شده است که گردشگران برای تفریح از آنها استفاده می‌کنند. 
دماوند با سابقه کهن و اساطیری خود، گردشگران بسیاری را جذب منطقه کرده است. این قله را بلندترین آتشفشان خارومیانه نیز لقب داده‌اند. مسیر صعود به این کوه بلند سخت است و همگان امکان صعود به آن را ندارند. کسانی که به بالای این قله زیبا صعود کرده‌اند، چشم‌انداز آن را بسیار جذاب و رویایی می‌دانند.

دماوند زیبا

کتیبه تاریخی شکل شاه :

کتیبه شکل شاه یکی از جاذبه‌های تاریخی روستای پلور است که آن را به دستور ناصرالدین شاه قاجار نوشته‌اند. کتیبه تصویر شاه را بر روی اسب نشان می‌دهد و ۱۰ نفر از اطرافیان و بلندپایه‌گان سلطنت، اطراف او را گرفته‌اند. پنج نفر سمت راست و پنج نفر دیگر در سمت چپ شاه قرار دارند. این کتیبه بر روی یک صخره بر سر راه جاده هراز و نزدیک چشمه آب معدنی استراباکو قرار گرفته است.

کتیبه شکل شاه

 پل سنگی پلور :

پل سنگی پلور در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شد. این پل زیبا که از دیدنی‌های روستا محسوب می‌شود در فهرست آثار ملی پلور ثبت شده است. پل سنگی تا سال‌های اخیر شرایط خوبی داشت؛ اما به تازگی یک بخش آن ویران شده است. 

پل سنگی پلور

سوغات روستای پلور :

مردم روستای پلور به کار دامداری و کشاورزی اشتغال دارند. سوغات روستای پلور، محصولات لبنی مردم روستا و صنایع دستی آن است که به گردشگران عرضه می‌کنند. عسل، نان کوهی و میوه‌های ارگانیک، پارچه‌های پشمی، حصیربافی، نمدمالی و کلاه نمدی از دیگر سوغات روستای پلور است.  

زنبورداری در روستای پلور

شکم‌گردی در پلور :

روستای پلور امکانات زیادی برای تفریح و گشت و گذار گردشگران ندارد. گشت و گذار در این روستا یک روزه است. اغلب کسانی که به این روستا سفر می‌کنند، غذایی را تهیه می‌کنند و با استراحت در طبیعت نهار و یا شام خود را در روستا صرف می‌کنند.
گردشگرانی که هنگام سفر اهل رستوران‌گردی هستند و صرف غذا در رستوران، اولویت آنها است،

کمپینگ در روستا

رستوران‌های جاده هراز را برای شکم‌گردی انتخاب می‌کنند. وجود پیست اسکی، چشمه آب گرم، رودخانه‌ها و طبیعت زیبای جاده، توقف در جاده به قصد تفریح را برای گردشگران جذاب می‌کند.
رستوران روگلی از رستوران‌های جاده هراز در نزدیکی روستای پلور است که گردشگران از آن استفاده می‌کنند. املت‌های صبحانه این رستوران شهرت بسیاری دارند. در رستوران روگلی وعده‌های غذایی خوشمزه‌ و متنوعی برای گردشگران سرو می‌شود. 

رستوران روگلی
 

  • اقامت در روستای پلور :

روستای پلور امکانات تفریحی زیادی ندارد؛ چند اقامتگاه در این روستا برای استفاده گردشگران ساخته شده است. ویلا و خانه‌های روستایی نیز برای اقامت در اختیار گردشگران گذاشته می‌شود. 
برخی گردشگران با هدف چادر زدن در شب و کمپنینگ برای اقامت به روستا سفر کنند؛ اما شرایط روستا و هوای سرد آن در شب مناسب کمپینگ نیست. به‌علت فاصله کوتاه از پایتخت، سفر به پلور برای تهرانی‌ها در قالب یک سفر یک‌روزه می‌گنجد.

کمپینگ در روستا

اقامتگاه‌های بوم‌گردی نهرسنگی پلور برای اقامت گردشگرانی که قصد اقامت در روستا را دارند، تدارک دیده شده‌اند. این اقامتگاه‌ها به سرویس‌های کف‌خواب مجهز هستند. کلبه‌های کاه‌گلی روستا نیز فاقد سرویس خواب هستند؛ همچنین آشپزخانه و رستوران نیز ندارند. این اقامتگاه‌ها سرویس بهداشتی دارند؛ اما به حمام مجهز نشده‌اند. باربیکیو، زمین بازی کودک، آلاچیق و پارکینگ بدون سقف از امکانات اقامتگاه است. 

اقامتگاه نهر سنگی

 

چشمه غار گل زرد

برای سفر به روستای پلور و لذت از زیبایی‌های طبیعت آن، ابتدا از شرایط آب و هوایی منطقه مطمئن شوید؛ سپس سفر کنید. وسایلی از قبیل لباس، عینک آفتابی، کفش مناسب پیاده‌روی، تجهیزات کوه‌نوردی و تجهیزات مورد نیاز رانندگی مانند زنجیر چرخ و ... را فراموش نکنید. داروهای ضروری، چراغ‌قوه، آب آشامیدنی، دوربین عکاسی و ... از لوازمی است که بهتر است همراه خود ببرید. 



منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ